7.1.2019 8.00

Wien-Praha kulttuurimatka

Sotilaskotiliiton jäsenmatka Wien ja Praha 5.-10.5.2019. ILMOITTAUTUMINEN JA TIEDUSTELUT Sotilaskotiliiton yhteyshenkilölle 7.1. alkaen Rauni Myllyaho puh. 040-594 2022 tai rauni.myllyaho@gmail.com

WIEN JA PRAHA (ohjelman voit ladata tästä)

Sunnuntai 5.5.2019

Finnairin lento AY1471 lähtee Helsingistä klo 08:30 ja saapuu Wieniin klo 09:55. Paikallinen suomenkielinen opas on vastassa lentokentällä. Teemme alkuun pienen kiertoajelun bussilla, jonka aikana näemme monia kaupungin tunnettuja nähtävyyksiä kuten uusgoottilaisen raatihuoneen ja Itävallan kansallisteatterin. Nautimme yhteisen lounaan, jonka jälkeen teemme kävelykierroksen historiallisessa keskustassa. Täällä sijaitsee mm. Stephansdomin katedraali, jonka rakennustyöt alkoivat jo 1100-luvulla, muitta valmiiksi se saatiin vasta neljäsataa vuotta myöhemmin. Hofburgin keisarillisesta palatsista käsin Habsburgit hallitsivat Itävaltaa 1200-luvulta aina vuoteen 1917, jolloin Itävallasta tuli tasavalta. Majoittuminen hotelliin iltapäivällä, jonka jälkeen ohjelma on vapaa.

Maanantai 6.5.2019

Aamiainen hotellissa. Aamulla vierailemme upeassa Schönbrunnin linnassa. Tämä 1700-luvulla valmistunut keisarinlinna on Wienin tunnetuin nähtävyys ja toimi Habsburgin suvun kesäpalatsina. Linnassa on huoneita yhteensä 1411, joista pääsemme tutustumaan noin kahteenkymmeneen. Mozart esiintyi täällä ensi kerran kuninkaallisille ja monet muistavat varmasti Sissi-elokuvat kulissinaan tämä linna. Yhteisen lounaan jälkeen tutustumme yhteen Euroopan kauneimpaan barokkirakennukseen eli Belvederen palatsiin, joka on Unescon maailmanperintökohde. Palatsi rakennettiin 1700-luvulla prinssi Eugen Savoijilaisen kesäasunnoksi ja sieltä löytyy maailman paras kokoelma itävaltalaista taidetta. Paluu iltapäivällä hotellin, jonka jälkeen on aikaa tutustua omatoimisesti kaupungin moniin nähtävyyksiin. Illalla nautimme unohtumattomasta konsertista Straussin ja Mozartin sävelin kuuluisassa Kursalon konserttitalossa klo 20:15 alkaen. Kuljetus hotellista konserttiin ja takaisin.

Tiistai 7.5.2019

Aamiainen hotellissa ja huoneiden luovutus. Jatkamme matkaa suomenkielisen oppaan johdolla Tsekin Tasavallan puolelle Cesky Krumlovin kaupunkiin. Tämä jyrkkien kukkuloiden ympäröimä kaupunki on uskomattoman hyvin säilynyt helmi suoraan keskiajalta ja tietysti Unescon maailmanperintökohde. Joen rannassa sijaitsevan vanhan kaupungin pastellisävyiset rakennukset on huolella entisöity ja kuvankauniin kaupungin kruunaa sitä ylhäältä vartioiva linna 1200-luvulta, joka on yksi Keski-Euroopan suurimmista. Nautimme päivällä yhteisen lounaan, vierailemme linnassa sekä teemme kävelykierroksen. Myöhään iltapäivällä ajamme läheiseen Ceske Budejovicen kaupunkiin missä majoitumme hotelliin. Se perustettiin jo vuonna 1265 kuningas Otakar II aikana ja hänen mukaansa on nimetty myös upea vanhan kaupungin aukio, joka on yksi Euroopan suurimmista. Illalla on aikaa tutustua omatoimisesti historialliseen keskustaan, jota hallitsevat keskiaikaiset ja barokkirakennukset.

Keskiviikkoa 8.5.2019

Aamiainen hotellissa ja huoneiden luovutus. Ceske Budejovice on maailmankuulu panimokaupunki ja täällä tehdään se ainoa ja oikea, alkuperäinen Budweiser olut, jonka alkuperäinen nimi on Budejovicky Budvar.  Vierailemme panimolla ja tutustumme tehtaan historiaan ja oluen valmistukseen, sekä tietenkin maistamme tätä maineikasta olutta. Matka jatkuu kohti Prahaa, jota ennen vierailemme upeassa yli 700-vuotta vanhassa Konopisten linnassa. Se on toiminut monien historiallisen henkilöiden kotina, joista viimeisin ja kuuluisin, oli Sarajevossa ammuttu Itävalta-Unkarin arkkiherttua Frans Ferdinand. Linnasta löytyy mm. Euroopan kolmanneksi suurin keskiaikainen asekokoelma, jonka yksi helmistä on kuninkaalle kuulunut kullan värinen peltipuku. Päivällä nautimme yhteisen lounaan. Prahaan saavumme iltapäivällä ja ennen hotelliin majoittumista teemme pienen kiertoajelun. Näemme mm. Vysehradin kukkulan, mistä tarinan mukaan alkoi Tsekin ruhtinaiden hallitsemisaika ja jonka hautasmaalla lepäävät kaikki tunnetut Tsekit. Ajamme myös läpi Vinohradin kaupunkiosan sekä Vaclavin aukion. Illan ohjelma on vapaa.

Torstai 9.5.2019

Aamiainen hotellissa. Aamulla tutustumme valtavaan Prahan linnaan, jota pidetään yhtenä maailman suurimmista muinaislinnoista. Sen kukoistuksen aika oli 1300-luvulla Karle IV:n aikana, jolloin aloitettiin Pyhän Vituksen katedraalin rakentaminen, jonne on haudattuna Böömin kuninkaat. Jagelonien aikaan 1400-luvulla laajennettiin linnaa ja sen uusimmat osat on rakennettu Maria Teresian aikana 1700-luvulla. Nykyään se on Tsekin tasavallan presidentin virkapaikka.  Käymme myös ihailemassa Linnankukkulalta avautuvaa näkymää yli Prahan keskustan ja Vltava joen laakson ja näemme upeat Cerninin ja Loretan palatsit sekä Strahovin munkkiluostarin. Kaupunkiin aukeaa aivan uudet näkymät, kun teemme noin tunnin pituisen risteilyn Vltava -joella. Yhteisen lounaan jälkeen teemme kävelykierroksen Unescon maailmanperintöluetteloon kuuluvassa vanhassa kaupungissa. Täällä sijaitsevat mm. Prahan kuuluisa raatihuoneen torni luurankoineen ja pienine nukkeineen, astronominen kello, kansallissankari Jan Hussin patsas, Prinsessa Ruususen satulinnaa muistuttava Tynin kirkko sekä muut upeat rakennukset. Läheisissä juutalaiskortteleissa tutustumme alueen historiaan ja arkkitehtuuriin. Käymme tietysti myös Vltava joen ylittävällä viisisataa metriä pitkällä Kaarlen sillalla, jota koristavat kolmenkymmenen pyhimyksen patsaat. Kävelykierroksen jälkeen on päivän ohjelma vapaa. Illalla nautimme yhteisen illallisen ja muistelemme matkan antia. Siirrymme ravintolaan kävellen, joka sijaitsee noin 700 metrin päässä hotellista.

Perjantai 10.5.2019

Aamiainen hotellissa ja huoneiden luovutus. Aamupäivällä tutustumme Vltava-joen rannassa sijaitsevaan upeaan Trojan barokkityyliseen palatsiin sekä sen puutarhaan. Kreivi Václav Vojtěch Sternberg, rakennutti 1600-luvun lopussa vaimolleen ja tyttärelleen tämän hulppean palatsin, missä näemme upean ranskalaistyylisen muotopuutarhan, näyttäviä veistoksia, sekä palatsin kauniisti sisustetut suuret salit. Linnassa on myös kattava kokoelma 1800-luvun tsekkitaidetta. Palatsin hevosenkengän muotoisia portaita ympäröivät kauniit eloisan oloiset veistokset, jotka esittävät jumalten ja jättiläisten kamppailua. Yhteisen lounaan jälkeen jää vielä vapaata aikaa vaikkapa ostoksille. Bussimme on käytössä koko päivän, joten matkatavarat säilyvät kätevästi siinä kätevästi päivän ajan. Kuljetus myöhään iltapäivällä lentokentälle, mistä Finnairin lento AY1224 lähtee klo 19:30 ja saapuu Helsinkiin klo 22:35.

Wien, Hotel Bellevue ****

Perinteinen wieniläishotelli, joka sijaitsee keskustassa noin 1,8 km historiallisesta keskuksesta. Kaikissa huoneissa on ilmastointi, kylpyhuone, tv, puhelin, tallelokero, minibaari, kahvin/teen keitin ja hiustenkuivaaja. Hotellissa on ravintola, baari ja kokoustilaa. Lähin metroasema sijaitsee noin 400 metriä hotellista (Friedensbrücke).

Ceske Budejovice, Hotel Maly Pivovar ****

Sijaitsee kaupungin keskustan kauneimmalla alueella historiallisessa rakennuksessa. Kaikissa huoneissa on kylpyhuone, tv, puhelin, minibaari ja hiustenkuivaaja. Hotellissa on ravintola, baari ja kokoustilaa.

Praha, Hotel Axa ***

Vuonna 2014 kunnostettu hotelli, joka sijaitsee keskustassa noin 800 metriä vanhasta kaupungista. Noin 500 metrin päässä sijaitsee suuri Palladium ostoskeskus, jossa on lähes 200 myymälää ja kymmeniä ravintoloita. Kaikissa huoneissa on kylpyhuone, tv, puhelin, teenkeitin ja hiustenkuivaaja.

Hinta:                  1125 € / hlö

Hintaan sisältyy:

-          lennot aikataulun mukaisesti turistiluokassa

-          lentokenttäverot- ja turvamaksut

-          kuljetukset, kiertoajelut ja sisäänpääsymaksut matkaohjelman mukaisesti

-          lippu Kursalon konserttiin Wienissä

-          suomenkielisen oppaan palvelut matkaohjelman mukaisesti

-          majoitus kahden hengen huoneessa aamiaisella

-          ateriat matkaohjelman mukaisesti (kuusi lounasta ja yksi illallinen)

Lisämaksusta:                                Yhden hengen huone 190 €

Hinnat edellyttävät vähintään 34 matkustajaa ja ovat tämän hetkisiä, joihin saattaa tulla muutoksia matkanjärjestäjästä riippumattomista syistä. Hintaan sisältyvien lentokenttäverojen osuus on 37 €/hlö ja niiden muuttuessa pidätämme oikeuden vastaaviin muutoksiin.

Varausmaksu on 200 €/hlö erääntyy 31.1.2019 mennessä ja loppusuoritus kuusi viikkoa ennen matkan alkua.

ILMOITTAUTUMINEN JA TIEDUSTELUT Sotilaskotiliiton yhteyshenkilölle 7.1. alkaen

Rauni Myllyaho  puh. 040-594 2022  tai  rauni.myllyaho@gmail.com

Peruutusehdot:

-jos matka peruutetaan viimeistään 46 vrk ennen sen alkamista,  peritään toimistokuluina 100 €/henkilö

-jos matka peruutetaan 45–35 vrk ennen sen alkamista,  peritään kuluina 25 % matkan hinnasta/henkilö

-jos matka peruutetaan 35–20 vrk ennen se alkamista,  peritään kuluina 50 % matkan hinnasta/henkilö

-jos matka peruutetaan myöhemmin kuin 20 vrk ennen sen alkamista, peritään kuluina 95 % matkan   hinnasta/henkilö

Muilta osin noudatamme 1.7.2018 voimaan tulleita Yleisiä Matkapakettiehtoja sekä MatkaVekan lisä- ja erityisehtoja, joista tarkemmin: https://www.matkavekka.fi/matkaehdot

Suosittelemme riittävän peruutusturvan sisältävän matkavakuutuksen ottamista jo matkan varausvaiheessa.

Tätä matkaa varten annettuja henkilötietoja siirretään matkan suorittamisen ja varaamisen kannalta oleellisille yhteistyökumppaneille ja viranomaisille sekä EU/ETA -maihin että niiden ulkopuolisille alueille. Tietojen käsittelyssä sovelletaan EU:n tietosuojalain periaatteita.

Hotelliluokitukset ovat paikallisia ja hotellien itse asettamia, ei MatkaVekan luokittelemia.

Vastaan mielelläni matkaan liittyviin kysymyksiin.

Ystävällisin Terveisin

Jukka Jokinen