Siirry pääsisältöön
Siirry palvelun etusivulle
Valikko

Sotilaskotijärjestön osaamismerkit

Sotilaskotiliitto on osallistunut Opintokeskus Siviksen Open Badge Factory -hankkeeseen, jonka tarkoituksena on tuoda osaamismerkeillä osaaminen näkyväksi. Liitto loi hankevuonna 2014 kolme sähköistä osaamismerkkiä käytettäväksi sotilaskotijärjestössä: Jäsenrekisteriosaaja, Sotilaskotitoiminnan perusteet sekä Sotilaskotitoiminnan maasto-osaaminen

Jäsenrekisteriosaaja-merkin myöntää Sotilaskotiliiton jäsenrekisterikoulutuksen kouluttaja koulutuksen käyneille sisarille. Osaamismerkki on myönnetty vuonna 2013 ja sen jälkeen jäsenrekisterikoulutuksen käyneille.

Sotilaskotitoiminnan perusteet ja Sotilaskotitoiminnan maasto-osaaminen -osaamismerkit myöntää Sotilaskotiliitto sotilaskotiyhdistyksen suosituksesta, jonka mukaan kyseinen jäsen on merkin ansainnut. Sotilaskotiyhdistykset ilmoittavat Sotilaskotiliiton järjestösihteerille kootusti esim. excel-taulukkona (sisaren nimi ja sähköpostiosoite), keille osaamismerkit myönnetään.

Puheenjohtaja-osaamismerkin myöntää Sotilaskotiliitto sotilaskotiyhdistysten suosituksella yhdistysten puheenjohtajille.

Sotilaskotitoiminnan perusteet01SKbadge perusteet netti

Osaamismerkin saaja tuntee järjestön ja yhdistyksen toimintaperiaatteet sekä järjestön arvot, ymmärtää palvelutyön vaatimukset ja merkityksen sekä osaa palvella sotilaskodin asiakasta.

S01SKbadge jatko nettiotilaskotitoiminnan jatkokurssi maasto-osaaminen

Osaamismerkin saaja sisäistää maastotoiminnan merkityksen osana sotilaskotijärjestön toimintaa sekä hallitsee sotilaskotitoiminnan käytännöt maastossa.

Jäsenrekisteriosaaja 03SKbadge jasenrek netti

Osaamismerkin saaja tietää yleiset jäsenrekisterin perusteet ja tuntee henkilörekisterilakia. Saaja osaa käyttää sotilaskotijärjestön jäsenrekisteriohjelmaa ja tuntee järjestelmän toimintaperiaatteen.

Vuorovaikutusosaajavuorovaikutus_20x20

Vuorovaikutusosaaja on suorittanut hyväksytysti Sotilaskotiliiton ja Gordonin toimivat ihmissuhteet ry:n yhteistyössä toteuttaman Toimiva vuorovaikutus -kurssin, jonka kesto on 12 tuntia. Hän osaa tunnistaa hyvän vuorovaikutuksen edellytykset, analysoida omia vahvuuksiaan ja kehittämistarpeitaan hyvän vuorovaikutuksen vahvistamisessa sekä soveltaa oppimaansa kurssin aikana toteutetuissa harjoitteissa.

Järjestöjen yhteiset osaamismerkit

Sotilaskotiliitto on yhteistyössä Siviksen jäsenjärjestöjen kanssa ollut mukana suunnittelemassa järjestöjen yhteisiä osaamismerkkejä. Sotilaskotijärjestöllä on näistä käytössä seuraavat merkit:
  • Yhdistyksen puheenjohtaja
  • Yhdistyksen sihteeri
  • Yhdistyksen taloudenhoitaja
  • Tapahtuman järjestäjä

Merkkianomukset Sotilaskotiliiton järjestösihteerille vapaamuotoisena tai sähköisellä hakukaavakkeella.

Yhdistyksen puheenjohtaja

Merkin saaja osaa toimia rekisteröityneen yhdistyksen puheenjohtajana.

pj_merkki_factoryyn

Hallitustyöskentely ja kokousosaaminen: Osaa johtaa ja valvoa yhdistyksen hallituksen työskentelyä tuntemalla lainsäädännön ja yhdistyksen säännöt, vastaamalla kokousten virallisesta puolesta ja huolehtimalla hallituksen työskentelyn sujuvuudesta.
Toiminnan seurantaosaaminen: Osaa toteuttaa ja seurata yhdistyksen toiminnan kokonaisuutta ja sen tilannetta sekä toteutumista (esim. projektit).
Kehittämisosaaminen: Osaa suunnitella ja kehittää yhdistyksen toimintaa ja ymmärtää arvioinnin merkityksen toiminnan kehittämisessä.
Ennakointiosaaminen: Osaa valmistautua ja ennakoida sekä tuoda kehitettäviä asioita hallituksen kokousten esityslistoille.
Vastuunjako-osaaminen: Osaa delegoida ja antaa vastuuta muille hallituksen jäsenille. Osaa sekä antaa että vastaanottaa palautetta toiminnasta.
Edustamisosaaminen: Osaa edustaa yhteisöään sidosryhmille ja viestiä yhdistyksen toiminnasta sen ulkopuolelle.
Vuorovaikutusosaaminen: Osaa johtaa ja tarvittaessa toteuttaa yhdistyksen sisäistä ja ulkoista viestintää ja vuorovaikutusta. Osaa tuottaa ymmärrystä ja ylläpitää arvostusta.

Avoimia kysymyksiä:
•  Missä yhdistyksessä/yhdistyksissä olet toiminut puheenjohtajana?
•  Mitä puheenjohtajan tehtäviisi on sisältynyt?
•  Millaista palautetta olet saanut toiminnastasi puheenjohtajana?
•  Kuvaile hallituksen jäsenten rooleja ja tehtävänkuvaa yhdistyksessäsi.
Liitteitä esim. toimintakertomus, toimintasuunnitelma, kokouskutsu, asialista ja muistio.

Merkkiä anotaan sähköisellä anomuksella.

Puheenjohtajan osaamismerkki on järjestöjen ensimmäinen yhteinen osaamismerkki. Merkin nimi on Yhdistyksen puheenjohtaja ja mukana luomassa ovat Opintokeskus Siviksen lisäksi olleet Suomen Partiolaiset, Marttaliitto, MLL, Sotilaskotiliitto, Psoriasisliitto, Vanhempainliitto ja YVPL.

Yhdistyksen sihteeri

Merkin saaja osaa toimia rekisteröityneen yhdistyksen sihteerinä.

Yhdistyksen sihteeriHallitustyöskentely ja kokousosaaminen: Osaa hoitaa kokousjärjestelyt, toimia kokousten sihteerinä ja laatia kokousten pöytäkirjat. Osaa laatia ja koota toimintakertomuksen luonnoksen.
Viestintäosaaminen: Osaa hoitaa yhdistyksen viestintää laatimalla tiedotteet ja muut asiakirjat sekä tiedottamalla jäsenille ja ulkopuolisille. Osaa ylläpitää jäsenrekisteriä.
Arkistonhoito-osaaminen: osaa hoitaa yhdistyksen arkistoa.
Kehittämisosaaminen: Osaa kehittää sihteerin tehtävää ja omaa osaamistaan.

Avoimia kysymyksiä:
• Missä yhdistyksessä/yhdistyksissä olet toiminut sihteerinä?
•   Mitä sihteerin tehtäviisi on sisältynyt?
•   Millaista palautetta olet saanut toiminnastasi sihteerinä?
Liitteitä esim.:asialista, pöytäkirja

Merkkiä anotaan vapaamuotoisella anomuksella, joka toimitetaan Sotilaskotiliittoon tai sähköisellä anomuksella.

Yhdistyksen taloudenhoitaja

Merkin saaja osaa toimia rekisteröityneen yhdistyksen taloudenhoitajana.

Taloyhdistyksen taloudenhoitajausarvio-osaaminen: Osaa edistää yhdistyksen taloudellista hyvinvointia ja pitää hallituksen ajan tasalla yhdistyksen taloudellisesta tilanteesta. Osaa laatia talousarvioehdotukset ja valvoa hyväksytyn talousarvion toteutumista.
Rahaliikenneosaaminen: Osaa valvoa ja hoitaa yhdistyksen rahaliikennettä ja
huolehtia kirjanpidosta joko itse tai tilitoimiston avulla.
Kehittämisosaaminen: Osaa kehittää taloudenhoitajan tehtävää ja omaa osaamistaan.

Avoimia kysymyksiä:
• Missä yhdistyksessä/yhdistyksissä olet toiminut taloudenhoitajana?
• Mitä taloudenhoitajan tehtäviisi on sisältynyt?
• Millaista palautetta olet saanut toiminnastasi taloudenhoitajana?
Liitteitä esim. talousarvio.

Merkkiä anotaan sähköisellä anomuksella tai vapaamuotoisella anomuksella, joka toimitetaan Sotilaskotiliittoon.

Tapahtuman järjestäjä

Merkin saaja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida tapahtuman.

TapahtumanjärjestäjäOrganisointitaidot: Merkin saaja osaa organisoida ja budjetoida yhdistystapahtuman ja siihen liittyen suunnitella tapahtuman konseptin, aikataulutuksen, resursoinnin ja turvallisuusasiat.
Markkinointitaidot: Merkin saaja osaa markkinoida yhdistyksen tapahtumaa tehokkaasti tapahtuman luonteelle sopivalla tavalla.
Koordinointitaidot: Merkin saaja osaa koordinoida tapahtumassa omaa ja muiden toimintaa niin, että tapahtuma etenee odotetulla tavalla.
Kehittämistaidot: Merkin saaja osaa hyödyntää palautetta tapahtuman onnistumisen arvioinnissa ja toiminnan kehittämisessä.

Avoimia kysymyksiä:
• Miten ja missä markkinoit tapahtumaa?
• Millaista palautetta sait tapahtumaan liittyen ja miten se mielestäsi onnistui (asiakaspalaute ja itsearviointi)?
Liitteitä esim. tapahtuman suunnitelma, tapahtuman budjetti, tapahtuman esite.

Osaamismerkin vastaanottaminen

Open Badge -osaamismerkin vastaanottaminen.

Teemaan liittyviä videoita.