Mitä sotilaskotitoiminta on?

Sotilaskotitoiminta on monipuolista yhdistystoimintaa, joka tekee työtä varusmiesten hyväksi. Toiminnan ytimen muodostavat 37 sotilaskotiyhdistystä. Sotilaskotitoimintaa voi toteuttaa kaikissa Suomen varuskunnissa, leirisotilaskodeissa tai myyntiautoista. Kodittomat yhdistykset toteuttavat sotilaskotitoimintaa leirisotilaskodeissa, maanpuolustustapahtumissa ja tukemalla varusmiehiä kodillisten yhdistysten kautta. Sotilaskotiyhdistykseen liitytään vapaaehtoisesti ja työtä voi tehdä muiden harrastusten ohella, miten itse ehtii ja haluaa. Jäseneksi liittymisen ikäraja on 16-vuotta ja yläikärajaa ei ole. Jäsenenä olo on palkitsevaa ja saat toimia monipuolisissa rooleissa kuten:

• soden keittiössä

• kassatöissä
  • kirjastossa
  • liikkuvan sotilaskodin myyntiautossa
  • mukana järjestämässä tapahtumia kuten bingoiltoja ja kotiuttamisjuhlia
  • toimia esimerkiksi koulutus- tai viestintävastaavana suuremmissa tapahatumissa, kuten erilaisissa liiton tai yhdistysten järjestämissä koulutus tai harjoitus viikonlopuissa, joissa pääset kädentöihin

Katso täältä lähin sotilaskotisi ja liity jäseneksemme!

spring_sotku

Jäsenemme kertovat, miksi he lähtivät mukaan toimintamme

Peppi 17v. Hämeenlinnan sotilaskotiyhdistys

Peppi, jäsentarina

Ensimmäinen kosketukseni sisartoimintaan alkoi jo 7-vuotiaana, kun olin äidin mukana alokasjuhlassa ja silloisen pikkusisarjaoston vetäjä sai houkuteltua minut mukaan toimintaan.  Toiminnan kautta olen saanut uusia parhaita ystäviä, joten heitä on mukava nähdä työvuoroissa. Yhteisöllisyys meidän sisarten välillä on hienoa ja minusta on mukavaa, että pystymme piristämään varusmiesten arkea esimerkiksi bingoilloilla. Olen myös mukana järjestämässä muuta ohjelmaa, kuten alokasjuhlia. Voin suositella toimintaa kaikille.

Miina 28v. Tampereen seudun sotilaskotiyhdistys

Näyttökuva 2018-3-29 kello 12.54.03

Liityin mukaan nähtyäni jutun opettajasta,  joka oli sotilaskotisisar. Annoin ajatuksen muhia mielessäni muutaman vuoden luettuani artikkelin ja vuonna 2016 minusta tuli jäsen. Liittyessäni tiesin toiminnasta vain sen, että se perustuu vapaaehtoisuuteen. Nykyään päivystän sotilaskodilla 1-2 kertaa kuukaudessa ja olen päässyt muutamalle Liikkuvan sotilaskodin keikalle. Parasta sotilaskotityössä ovat aina kohteliaat ja avuliaat varusmiehet. Olen myös ymmärtänyt sotilaskotitoiminnan merkityksen laajuuden läpi Suomen historian.

Satu Mustalahti, Toiminnanjohtaja

Satu sillallaAloitin toiminnan äidin pakottamana ja pian hurahdin toimintaan täysillä mukaan! 38 vuotta sitten äitini oli mukana Hämeenlinnan sotilaskotiyhdistyksen toiminnassa eikä aina päässyt työesteiden vuoksi tekemään lupaamaansa päivystysvuoroa sotilaskotiin. Tällöin hän lähetti minut sijaiseksi. Melko pian tämä homma imaisi minut mukaansa ja sotilaskotiin tuli lähdettyä ihan omillekin päivystysvuoroille. Ensin tiskaamaan ja levyjä soittamaan musiikkikirjastoon ja myöhemmin hallinnollisiin tehtäviin hallituksen jäsenenä ja puheenjohtajana yhdistyksessä ja myöhemmin myös liitossa. Rakas harrastus vaihtui kolme vuotta sitten työksi eli nyt työskentelen Sotilaskotiliiton toiminnanjohtajana Simonkadun toimistossa. Parasta kaikesta ovat kuitenkin aina maastokeikat ja harjoitukset, joiden aikana pääsee konkreettisesti viemään virkistystä ”taisteleville joukoille” ja koettelemaan oman jaksamisensa rajoja.

Inkeri Haikonen, Rajasotilaskotisisar

Inkeri_Haikonen
Rajasotilaskotisisar Inkeri Haikonen kertoo saaneensa Rajasotilaskotiyhdistyksen jäsenmaksulaput rajamiespuolisonsa Pentin virkapostin mukana vuonna 1954 Kuhmossa. - Toimintaan osallistuin tuolloin alussa oikeastaan vain lähettämällä myyjäisiin joitakin käsitöitä tai leipomuksia, muistelee Inkeri. - Perukasta ei ollut kyytiä, eikä autojakaan oikeastaan ollut. Vuonna 1962 muutto Kajaaniin, Kainuun rajavartioston esikunta-alueelle, mahdollisti Inkerin osallistumisen päivystysvuoroihin ja leipomiseen sotilaskodissa. - Metsään päästiin kanttiinin kanssa, kun varusmiehet olivat harjoituksissa. Olin myös lyhyen ajan palkattuna töissä sotilaskodissa, kertoo Inkeri. Työvuorot täytyi tehdä lainapuvussa, kun omaa sotilaskotipukua ei vielä ollut. Sisarillat ja yhteiset illanvietot ovat jääneet mukavina mieleen.

Myös rajavartioasemavierailut olivat virkistäviä. Inkerin rajasotilaskotityö jatkuu edelleen. Päällään ruutupaita, jonka rinnassa kiiltelee harvinainen 60-vuotismerkki, hän toteaa osallistuvansa tapahtumiin edelleenkin jaksamisensa mukaan.

Kirsi Patrikainen, Hallituksen puheenjontaja

kirsi

Lähdin mukaan toimintaan, kun Turussa toimivan yhdistyksen paikallisosasto tarvitsi rahastonhoitajaa. Äitini on ollut sisar ja siitä syytä huomasivat kysyä minua tehtävään. Siihen saakka olin onnistunut pysymään pois tästä harrastuksesta, mutta sitten se vei kokonaan mukanaan. Onneksi tällaiselle kynänpyörittäjälle on löytynyt monenlaista muutakin tekemistä kuin paperihommia ja jotenkin on kaikesta selvitty, vaikka en ole mikään kädentaitoihminen. Vuosia takana on noin 25 vuotta.